Glutamina

Luty 1, 2017

Glutamina jest suplementem bardzo chętnie wybieranym przez osoby, których celem treningowym jest zbudowanie masy mięśniowej. Spożywanie preparatu niesie za sobą szereg pozytywnych skutków, co bezpośrednio przełoży się na jakość Twojej regeneracji po treningu, a także efektów, jakie będziesz obserwował.

Czym jest glutamina?

Glutamina jest jednym z aminokwasów, który jest produkowany przez nasz organizm. W trakcie intensywnego treningu, zużywamy więcej związku niż jesteśmy w stanie wyprodukować, toteż zalecana jest jego suplementacja. Faktem jest, że glutaminę znajdziemy także w pokarmach – choćby w mięsie, ale są to śladowe ilości, a do uzupełnienia niedoborów musielibyśmy zjeść go naprawdę dużo.

Na co wpłynie glutamina?

Pokrótce opiszemy działanie glutaminy, skupiając się na treningu, jednak nie jest to jedyny aspekt życia, w którym będzie miała zastosowanie. Glutamina to przede wszystkim dostęp do azotu, a więc lepsze i szybsze budowanie białek. Wspomaga ona w ten sposób proces regeneracji, podczas którego powstają nowe włókna mięśniowe. Ponadto, zapobiega procesom katabolicznym, a raczej je szybko hamuje. W związku z tym, że glutamina to około 50 % wszystkich aminokwasów, jakie masz w mięśniach, w chwili gdy zostanie rozłożona podczas ciężkiego treningu, szybko zostanie wymieniona na nowy „klocek”. Wszystko to dzięki dostępności związku, jaki zapewniasz przez suplementację.
Dodatkowo, możemy mówić o tym, że glutamina będzie brała udział w produkcji energii dla mięśni, stanowiąc zapasowe paliwo, co pozwoli na wydłużenie sprawnego działania podczas sesji treningowej i zwiększy nasze osiągi. Ważną kwestią jest utrzymywanie równowagi kwasowo – zasadowej, a więc zapobieganie nadmiernemu zakwaszeniu organizmu, co ma miejsce w przypadku intensywnych ćwiczeń. Zastosowanie glutaminy może mieć też wpływ na stabilizację poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie zmniejszy chęć sięgania po słodkie przekąski nie tylko między posiłkami, ale także w ciągu całego dnia. Może także pomóc w zredukowaniu napadów głodu np. u osób na bardzo wymagającej redukcji. Glutamina pozwoli przyśpieszyć gojenie ran, a także mikrouszkodzeń powstałych na treningu. Wzmocni mięsień sercowy oraz pomoże w obniżeniu ciśnienia krwi.

Skutki uboczne stosowania glutaminy

Faktem jest, że glutamina przynosi szereg korzyści, jednak należy mieć świadomość, że jej działania nie odczujemy tuż po spożyciu suplementu. W przypadku tego specyfiku, będziemy obserwować stopniowe, subtelne zmiany, które po pewnym czasie zaczną procentować. Z uwagi na fakt, że glutamina jest niezwykle popularnym suplementem, należy zwrócić uwagę na ewentualne skutki uboczne. Wśród nich wymienia się możliwość zmniejszenia ilości glutaminy produkowanej naturalnie. Suplement przyjmowany przez długi czas w wysokich dawkach może przyczynić się do rozleniwienia naszego organizmu. Idzie za tym niebezpieczeństwo, że po takim okresie, glutamina odstawiona w sposób skokowy może spowodować poważne niedobory aminokwasu w organizmie. Z tego względu, jeśli stosujemy ją od dawna, dobrze będzie stopniowo zmniejszać jej dawkę, aż do całkowitego wstrzymania suplementacji.

Brak komentarzy

Możliwość komentowania jest wyłączona.